Jag är (inte) rasist….!?
Författare: Roland Lohr gen Stahl
Ja och nej, men
hur vet jag vilket som stämmer. Denna berättelse kommer att handla om rasism,
en stark idéströmning i vårt samhälle. Vi kan börja historien med att säga,
”inte för att jag är rasist
men… så börjar förmodligen många av flyktingfientliga uttalanden.”
Mer sällan
om alls, hör vi någon berätta om att ”jag”
är rasist. Förmodligen är det ingen som låtsas att inte veta eller försöker att
föra lyssnarna bakom ljuset. Nej, det som kännetecknar rasismen är att, ”den inte ser sig själv!” Däremot kan vi
med lätthet se den i andras ögon.
Är rasisten
den som vill frånta någon ens rättigheter, eller behandlar någon nedlåtande
enbart för att personen tillhör en viss folkgrupp, ras med viss hudfärg?
Rasisten ser sig själv inte i det sammanhanget. Han hänvisar istället sakliga
motiveringar som talar till hans fördel. Istället anser han att en person med annan
hudfärg inte skall anställas, inte för att han är svart (neger, blåneger, turk,
arab…) utan för att alla färgade är oärliga. De borde inte få rösta. De saknar
politisk mognad, och tycker att personer från tex. Somalia borde förvisas för
att de, helt enkelt är brottslingar.
Flyktingar
bör varken erhålla socialbidrag eller bostadsbidrag enligt rasisten. De är
parasiter, de gör inte rätt för sig. Nej,
de bör behandlas sämre än landets invånare. Han anser dagens invånare behandlas
sämre än flyktingar, och det är det han vill få ett slut på. Därför vidkänns
han inte namnet rasist. Det han inte ser i sammanhanget, om han är en uppriktig
rasist, och inte bara en politiker som fiskar i grumligt vatten är att själva hans
motiveringar är ett utryck för rasism. Han tar för givet att vi människor kan
indelas i raser, klasser baserad på en objektiv grund, och inte enbart på en
konvention. För honom gäller att, ”en
människans egenskaper grundas i någon form av en tillhörighet” till en ras.
Rasisten drar enkla slutsatser av en individs beteende, och av rasens
egenskaper. Exempelvis anser han att om en ryss eller jude beter sig utåt sett
hederligt ändrar detta inte det faktum att han innerst inne, i egenskap av ryss
eller jude, trots allt inte är att lita på. Detta, enligt honom utgör genetiska
skillnaden eller om han är modern, kulturella skillnaden emellan oss. För bara
några årtionden sedan trodde vi på att det fanns ärftliga skillnader mellan
tex. Arbetare och aristokrater, som motiverade deras olika roller i samhället.
Dagens rasister tror mer på att skillnaden beror på människans kultur. Idag
finns det drag av fördomar i den finländska, eller skandinaviska kulturen. Vi
anses mer pålitligare än ryssar, vi är modigare än italienare, mindre högljudda
än tyskar, mognare än afrikaner och mer blygsammare än amerikaner……..osv. Den
genetiska rasismen har aldrig försvunnit helt och hållet men har nu kunnat
vädra morgonluft med en början i USA för några år sedan när författarna Richard
J.Herrnstein och Charles Murray gav ut boken ”The Bell Curve.” De ville med
boken visar att de svarta fortfarande är intellektuellt underlägsna de vita.
Denna syn lever kvar på många platser i USA, i några av staterna mer utbredda
än i andra. En fråga viktig för oss är om vi antar att vi har en majoritet
bland ungdomar som anser att rasism är fosterländskt. Hur används orden
”rasism” och ”fosterländsk”?
Rasismen börjar med en varseblivning – vi tycker att merparten
amerikaner är dumma och gör inget annat än att småler som idioter. Det är ett
uttryck ur vår egen kulturs perspektiv, vi ser det inte som uttryck för
öppenhet eller vänlighet, det är ur vår måttstock som uttrycket växer fram vem
som är högljutt eller blygsam. Vad jag menar är att det inte bör vara fråga om
att kritisera kulturdrag, då det lätt kan missförstås. Vi tar det enkla
exemplet med spanjoren, vi säger att spanjoren måste vara grym eftersom han
tycker om tjurfäktning, menar vi då att det spanska folket är grymma eller
menar vi att spanjorens syn på djur är en annan än vad som gäller i vår kultur?
Slutsatsen av detta kan annars lätt bli att vi lätt kan misstolkas. Vi kan
kalla deras syn för hänsynslös men då måste vi även acceptera att det finns
drag av hänsynslöshet hos oss, annars kan vi anses som rasister. Men vi kan
också blanda in våra olika erfarenheter i sammanhanget. Om en finländare bedrar
dig, då anses han för att vara ohederlig, medan om en grek bedrar dig är det
naturlig att säga att han gör det för att han är grek. Den mest snärjande
formen av rasism är den som omedvetet färgar vår betraktelse. Den klargörs bäst
i de amerikanska förorterna, exempelvis genom butiksbiträden som håller ett
vakande öga på sina ”svarta” och ”vita” kunder. Många av dessa skulle på frågan
om rasism förnekat alla slags rasfördomar. Att vi tillskriver olika folkgrupper
egenskaper kan verka oskyldigt, ”negrer är sorglösa och har gott rytmsinne”
”judar är intelligenta men hänsynslösa,” ”kineser är flitiga” osv. Men,
välvilliga stereotyperna kan fungera som alibi för de illvilliga, en kollektiv
beundran kan lätt bli en grogrund för förakt. En fientlighet kan ses som en
form av respekt, exempelvis så ser man detta i många mäns sätt att förhålla sig
till kvinnor, ”vi avbryter gärna än att låta dem tala till punkt eller lyssna
på det de har att säga”.
Rasismen ger rasbeteckningarna deras
innebörd – det enda alla ”negrer” har gemensamt är att de är föremål för samma
typ av fördomar. Skulle rasismen någon gång försvinna, då skulle vi inte längre
förstår beteckningarna, men detta är något som med största sannolikhet inte
kommer att inträffa i vår närtid.
” Rasism är människans största hot mot mänskligheten – för minsta anledning”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar