tisdag 15 januari 2013

USA:s" osynliga imperium" växer i södern


Av Roland Lohr gen Stahl

 

Mitt i USA:s diskussioner om minskat våld och begränsning av vapeninnehav, i en skogsdunge inte långt från landets huvudstad Washington D.C, samlas flera kvinnor och män. Eftersom ljuset börjat blekna, anta de en ritual som funnits över ett sekel, men när lågan börjar brinna blir allt levande igen. Ett kors i brand är symbolen för gruppen som kallar sig själva för ” det osynliga imperiet” av en enda simpel anledning.
Vi följer en reporters historia och hans möte med några av KKK:s grupper och medlemmar.
De trivs med att hålla i sin hemlighet, låter nästan aldrig utomstående komma in – Vilka är de? På frågan av en reporter sade en man: ”Du vet inte vem jag är.” ”Man kan tänka sig en massa om mig, men ser du mig i denna huva och visste vem jag var, skulle dina tankar säkerligen förändras.” Men flera deltagare vittnade om att någon var brandman, någon polis, någon kom från flottan och många andra hade högt uppsatta positioner ända uppe i det republikanska partiet. Män som bär dessa kläder är ibland oss, tillsammans utgör vi ”KuKluxKlan.” En ”klanmedlem”, det brinnande korset! En medlem ropar ut ”För Gud….För vårt land…För vår Ras!...Och för vår Klan!” Bara några veckor tidigare, i Tupelo, Mississipi förekom en liknande scen. En klansmedlem ropade ”är vi de enda i delstaten Mississippi!” varpå en annan skrek ”Vit makt!” Under de senaste månaderna har natten färgats av dessa vita nattliga riddare – med dess ritualer, dess medlemmar, dess budskap om rassegregation som sprider en ny aktualitet över USA.   
Medan korset brinner i Mississippi berättar en av klanens gruppledare, ”Steven Howard” att ”Vi måste skydda oss själva, eller så kommer de att döda oss.” För att komma till hjärtat av rörelsen erbjuds vi ett möte med Steven Howard. Vägen till honom leder genom områden i södra Mississippi, här passeras områden märkta av strider – lynchningar och bombningar i Church – i den amerikanska ”Civil Rights” eran, vilket gör att vi gör en anhalt vid ”Southern Poverty Law Center” som ligger i Montgomery, Alabama. Här möter vi Mark Potok och hans kollegor från centret som kämpat för KKK i rättssalar och klassrummen i årtionden.
Mark Potok var överens med sina övriga medlemmars uppfattning att president Obama har varit det mest effektiva verktyget att mobilisera rörelsen under de gångna åren. Åtminstone trodde Potok att det fanns någon form av sanning i det. En annan medlem, Cynthia McFadden sade att omedelbart efter att Obama valdes så syntes att två av de största amerikanska extremistiska webbplatser kraschade på grund av anstormningen av nya besökare. Potok kommenterade detta snabbt med, ”Vi har sett klanen stiga, falla och nu resa sig igen.” I slutet av 1980-talet hade vi krympt till några hundra från vår storhetstid under 1920-talet. Men nu, är historien helt annorlunda. Klanen och liknande grupper växer avsevärd på grund av oss. Vi var år 2000 omkring 600 grupper men förra året steg vi till nästan 1100 grupper. Men det är bara till hälften sant eftersom gamla Milisgrupper kommit tillbaks, och det med en kraft och styrka som är häpnadsväckande.  
Vi följde med Steven Howard till en avlägsen plats mitt i urskogen, mobiltelefonen visade sig fortfarande prickig. Där mötte vi Howards fru, Nicole. Hon lagade och serverade mat åt oss och skapade en atmosfär som påminde oss om en vanlig utegrill kväll. Där var även Howards 11-åriga dotter. Howard sade ” Ni kan inte få någon bättre mat i den amerikanska södern än du får här.”  
Vår intervju började och slutade med en vanlig känsla av att ” svarta och vita är på något vis relaterade till varandra” enligt Howard. ”Enligt min mening är svarta människor utvecklade av djur…..apor.” Howard började bli lite mer allvarlig och fortsatte ”Jag skulle förskjuta min dotter om hon tog hem en svart pojkvän eller träffade någon.” Du kan inte lita på dessa människor. Det är ett faktum, att du inte kan lita på dem. Senare följde vi med och mötte andra klansmedlemmar vid en avlägsen plats de kallar för ”Crossing Light.” Något som är lagligt i skogen om det är på privat egendom, men kan ge upp till 10 års fängelse om det sker på en gräsmatta där en svart är bosatt. Korset hade satts upp, facklor var förberedda och det luktade fotogen. Howard berättade det är vad vi kallar för ”Clan Cologne.” Han förklarade ritualen för oss som skulle följa när kvällen kom. ”Genom att tända korset får vi världens ljus på oss, vi renar vår ras och vi renar vårt folk……när korset lyser upp låter vi folk i Amerika veta att det är kaos just nu, men att det finns människor här som skyddar Kuk Klux Klan, det är därför vi är här just nu. En annan medlem som inte vill säga sitt namn eller visa sitt ansikte med rädsla för att han kanske skulle kunna få sparken från sitt jobb, återupptog förberedelserna för kvällens ritualer. Howards fru skall inför kvällens ritual naturaliseras av klanens medlemmar, en ritual som sällan ses av utomstående men med ett undantag för ikväll för att visa att Klanen varken är rasistisk eller våldsam enligt Howard. Han tillade ” jag säger inte att jag inte gillar svarta utan jag tror på rasåtskillnad.”
Jag (Howard) tror på att vi måste hållas åtskiljda….låt dem skapa en egen stat för sig, där de hör hemma, och ger dem sitt eget hemland. Du kan och kommer aldrig kunna lita på dem. Mcfadden frågade honom, ”om din dotter kom hem och sade att hon ville gå ut med en svart kille?” Howard skrattade, jag tänker inte svara på detta inför kameran men jag skulle helt klart förneka henne efter detta, jag skulle aldrig vilja ha något att göra med henne längre. McFadden tillade ”På grund av den hon älskade? Om du älskar någon, älskar någon av din egen ras, Gud har bestämt detta från början sade Howard. Han fortsatte och tillade, jag gav min dotter en klandräkt när hon var åtta, och hon vill följa i mina spår. När vi frågar hans dotter så svarade hon med, igen kan skylla på ett barn som vill bli som sin far, varje barn vill detta och jag vill bli som min, jag älskar min far, jag har alltid sett upp till honom trots att han inte alltid funnits där för mig. Howard är gammal Vietnam veteran.
På frågan om Howard anser sig att vara rasist? ”Jag anser mig vara en vit separatist, en trångsynt A.” ”Ni kan kalla mig för rasist, för bara någon som är rasligt medveten och tänker på ras kan vara det.”
Vissa kan tycka att mediabevakningen hjälper klanen och deras idéer, ett argument som Potok hört många gånger. Enligt honom så anser han att varje gång en lokaltidning skriver om ett nytt klanmöte..... så får vi en eller två nya medlemmar. Potok tillade, tiderna har förändrats så har även Ku Klux Klan, det finns inte längre samma hot om våld men han ansåg att om Obama skulle väljas om, vilket nu skett, då hotar ett raskrig i södern och vi medlemmar i KKK och andra grupper kallar det för ”stormen.” ”Och det kommer att hända, det är inte bara jag som tror det, med Obama fyra år till så kommer landet att förstöras, vita människor hamnar i koncentrationsläger, om övriga inte tror på detta så har ni fel.” Hans lösning för att undvika detta är ” en vit nation, en vit stat.” Samtliga svarta, judar, latinamerikaner skulle förbjudas i USA utan ges någon annanstans att bo i för att leva. När det hela började närmar sig sitt slut erkände Howard att hans och de övrigas uttalanden hotade engagemanget för ickevåld. Men han förklarade också att kan det inte ske med fredliga medel då måste det ske med våld. Ett raskrig enligt McFadden. Howard sade då att det får bli som en annan klanledare i Mississippi sagt, Sam Bowers, mannen ansvarig för morden i Mississippi Burning.
Howard berättade att när han var liten så frågade han sin mamma, ”Vilka är dessa killar som bär dessa vita huvor på huvudet? Mamman svarade, det är klanen.” det var när jag var 7,8 år gammal, det var när jag först visste vad klanen var, och efter detta blev inget sig likt. ”Jag stöder inte mord, sade Howard, men andra former av våld.
Och även om det inte finns fler klan medlemmar än några tusen så är siffran starkt uppåt gående, den faran de utgör är inte kollektivt men väl individuellt eftersom de finns överallt i USA, med förankringar främst i det republikanska partiet. Vilka de är vet ingen med säkerhet.
Enligt Potok så menar han att det inte blir så mycket mer än att vi träffas och planerar att spränga en federal byggnad eller att mörda 1000 personer med en bomb, det är enskilda ledare, frustrerade över att ingenting händer. Vi ser många sådana tecken på den typen av ilska och i slutändan kommer det förr eller senare att leda till våldsaktioner.  Och så har vi naturligtvis vapenfrågan, en rättighet, intagen i andra tillägget av konstitutionen och som är det stora ämnet i USA för tillfället. Howard själv bar också på ett vapen, en pistol dold men alltid redo sade han. Han medgav också att han och många andra var arga på regeringen. ”Det gör ont i mitt hjärta att se alla människor som jag förlorat och som jag aldrig mer kommer att få tillbaks….så det finns en massa hat i mig.” Det har liksom byggts upp inom mig.
Det jag vill visa med denna korta berättelse om södern I USA, fästet för republikanerna är att det finns ett fast ingrott beteendemönster, ett sätt och en inställning som finns kvar sedan generationer. Detta mönster och hat för de med sig, oavsett förändringar i vapenkontroll eller att de skickas ut på militära uppdrag så finns det med, och vi ser många gånger katastrofala resultat av det.
Vi bör med rätt ifrågasätta USA:s status som fritänkande demokratiska land. Jag anser inte att Obama och landet bär fanan högt för demokratin. Landet är en krigförande nation som använder sig av att begränsa landets medborgare sina rättigheter, man utövar tortyr som inte är tillåtet trots att man ratificerat konventionen mot tortyr, Guantánamo byggs ut och man fortsätter sin hemliga verksamhet med att kidnappa och föra bort misstänkta i andra länder………..
På detta har vi sedan ett land där segregationen, rasismen är fast förankrad och växer vilket denna berättelse är ett bevis på. Och det finns betydligt fler i USA som tänker som Howard, något jag fått erfara för egen del under mina resor i USA.
 
 


 

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar