Av Roland Lohr gen Stahl
Så kom den 27 januari igen, för 68 år sedan befriades Auschwitz av Röda Armén, ett ironiskt tillfälle att det just var röda armén, och samtidigt sa mänskligheten då ”aldrig mer”, men hur ser det egentligen ut idag och hur kommer det att värderas in framöver?
Så kom den 27 januari igen, för 68 år sedan befriades Auschwitz av Röda Armén, ett ironiskt tillfälle att det just var röda armén, och samtidigt sa mänskligheten då ”aldrig mer”, men hur ser det egentligen ut idag och hur kommer det att värderas in framöver?
Som
vid alla år tidigare så samlades man vid Raoul Wallenbergs plats, ett dussintal
hade kommit för att hedra förintelsens och sina egna offer och vid foten på
förintelsemonumentet vid den judiska synagogan tändes marschaller. Ljusen skall
symbolisera sex miljoner judar, en miljon romer, handikappade och homosexuella
som dödades i förintelselägren.
Det
som inte finns med och som inte omnämns är miljontals döda tyska och andra
nationer som också fängslades och mördades vid lägren och utanför dessa. Det
som också borde tas upp idag är frågan om Tyskland som nation ”skall bära
skulden ensamt” för judarnas avskyvärda lösning. Det
judiska folket eller idag det ”israeliska folket” har jagats i generationers
tider, via Egypten in i Europa, Spanien, Frankrike och Tyskland. Alla hade en
sak gemensamt, att driva ut "Judarna". Till slut blev det Tyskland
som fick ta sin beskärda del men som slutade i avskyvärda former. Samtidigt med
detta har det funnits andra exempel på minst sagt avskyvärda platser och
behandlingar av fångar, Stalin och Sibirien, yttersta platsen i gamla
Sovjetunionen och som än idag inte har öppnat sina dokument. Men det finns
också många andra exempel på grymheter efter andra världskriget, utförda av nationer
som USA, Ryssland, Kina, Nordafrika och Mellanöstern.
Ironiskt
nog så pågår tortyr och övergrepp på människor, hemliga kidnappningar utan
anklagelse och rättegång i Guantánamo av USA, en av befriarna av judarna i
Tyskland, och detta helt legitimt.
Jag
säger inte att det Tyskland gjorde var rätt, nej det var fel men det kom som
ett slutligt resultat av alla händelser med det judiska folket som i
generationer drivits på flykt och med den katolska kyrkan som drivande kraft.
Det tog heller inte slut med kriget och Israels bildande utan fortsatte och
fortsätter än idag som ett resultat av detta.
Det
vi kan se idag är att anti-semitismen inte tog slut, utan idag ser vi andra
former av anti-semitism överallt i världen, i USA, i Europa, Sverige och
mellanöstern. En fråga som kommer upp med detta är vad vi idag anser om
människovärdet. Vad är detta, kan det mätas i makt, pengar, styrka? I samma
ögonblick när vi idag vet att barn runt om i världen säljs som offer för
barnarméer, utgörande billig arbetskraft eller som sexuella offer
(trafficking). Hur kan vi förklara vikten av medmänsklighet, när vi ser barn
och vuxna som kidnappas, fångas och torteras i Guantánamo, eller lider i
krigets Afghanistan, krigets Syrien eller ser på svälten i Afrikas horn? De
utgör endast några av många exempel där krig och maktmissbruk idag finns med
miljontals offer varje år.
Någon
sa att ”ingen trodde att något som
koncentrationsläger var möjligt” men det var egentligen något man använt
sig av tidigare men kallade detta med andra namn, arbetsläger, var en av dem,
och vi bör naturligtvis berätta om dessa oavsedd var de befinner sig, vi vet
att de finns kvar i dagens Sibirien. En del säger att det som hände måste
finnas kvar i oss för att minnas och inte glömmas för att så småningom inte
säga ”så farligt var det väl inte.” Ingen förringar händelserna, förutom de som
förkasta händelserna i dåvarande Tyskland. Däremot så är minnesstunderna för
förintelsen som med tiden förringar sig av egen kraft.
Vi
lever i dag i en ny tidsanda där rasism och extremism, oavsett från vilken
politisk sida den kommer växer. Vi har diktaturer som försvinner och nya
extrema länder bildas, folk flyr för att komma undan, många dör, en del svälter
och nya entreprenörer kommer på arenan. Detta sker helt öppet, ofta med
inblandning av de stora de stora nationerna som berika sig på de fattigas
bekostnad. Krig lönar sig för vissa, visserligen kostar kriget mer, men då
betala hela nationen medan det enbart gynnar vissa, ofta gamla generaler,
politiker eller högt uppsatta personer som står bakom nya företag som handlar
med vapen, ordnar logistiken, nya säkerhetsföretag och i vissa fall så
medverkar de till illegala affärer vid vapenhandel, narkotika eller
pengartransporter som bidrar till mutbrott och annat.
Vem
bär ansvaret för Förintelsen och den traditionella anti-semitismen?
Enligt
mig och flera andra är det inte Tyskland som bär skuld att bära ansvaret själv,
nationen blev ett verktyg med Adolf Hitler som förvaltare. En av många
medskyldiga och pådrivare var den katolska kyrkan som i århundraden tolererat,
främjat och spridit Bibelns antijudaism och antisemitism och på så sätt
ideologiskt ha förberett Förintelsen.
Det
blev Tyskland som blev skådeplatsen för ett slut på denna fråga men det hade
lika gärna kunna vara någon annan nation. Pius XII, som var upphovsman till
konkordatet mellan Vatikanen och Hitler 1933 och ansvarig som påve 1939-1958,
kyrkan borde bidragit med att betala skadestånd, ”Vatikanstatens existens borde
ifrågasättas och Bibeln innebörd borde till vissa delar skrivas om enligt D.J
Goldhagen.” Hans slutsats baserades på två grunder,
judeförföljelsen i Tyskland utgjordes av en historisk kontinuitet, förintelsen
var inte ett isolerat fenomen utan den logiska konsekvensen av den
traditionella antisemitism som genomsyrat hela det tyska samhället sedan
1800-talet och som utvecklats till den nazistiska föreställningen att ”den
judiska rasen” måste elimineras. Den andra slutsatsen han drog utgjordes av att
det tyska folket under Hitlertiden både vetat om och varit införstått med
massmordet på de europeiska judarna. Dessa tankegångar har funnit gehör vid
olika tidpunkter av olika personligheter ibland annat Tyskland men utgörs inte
av en majoritet i fackkretsar. I Sverige teg man om Förintelsen för att inte
stöta sig med Hitler, påven förvägrade sin hjälp och såg bort, även när de
konverterade judarna deporteras från Rom. Skuldfrågan, är ett extremt komplex,
och vi är inte färdiga med den på länge än och resultatet av denna kanske
kommer att förändras med tidens utveckling.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar